Male thyroid anatomy

Svaret = de er lige vigtige.

Det handler om harmoni/finde den rette baseline, og et er det tricky.

Hormoner = stoffer der regulerer kroppen via blodet
Kalorier = En enhed energi

Hormoner som kan have betydning for fedttab/vægttab:

  • Grehlin
  • Leptin
  • TSH
  • Kortisol
  • og der er mange flere, som potentielt har betydning.

Vægttab eller vægt-stigning, er relateret til både kalorier og hormoner. Så kalorier påvirker hormoner, og hormoner påvirker kalorier.

Lad mig give et eksempel på hormon påvirker kalorier:

Leptin er et hormon som sendes ud i blodet af dit fedtvæv. Jo mere fedt, jo mere leptin. Leptins rolle er bla. at give din hjerne besked om mæthedsfornemmelse, men også at styre din krops ”energilager” dit fedt. For mennesker som er overvægtige(for meget fedt), kan de bringe sig i en situation hvor leptin ikke udfører sin rolle (leptin-resistent). Hvilket meget kort, betyder din mæthedsfornemmelse daler, og dine kalorier stiger.

Lad mig give et eksempel på kalorier påvirker hormoner:

Min er erfaring er at 9 ud af 10 kvinder underspiser. Dvs. de indtager færre kalorier end det som deres krop har behov for, som regel MARKANT færre kalorier….

TSH (thyroid stimulating hormon), er din skjoldbruskkirtels hormon (et af dem). Din skjoldbruskkirtel styre i høj grad din forbrænding/metabolisme. Hvis du underspiser, risikere du at nedjustere din forbrænding, og dermed producere mindre TSH.

Harmoni = tricky

Hvis du skal tabe dig, skal du efter min mening bringe dig selv i et kalorie minus, men er dette minus for stort, så risikere du at ødelægge harmonien mellem dine hormoner.

Hvordan kommer jeg i gang ?

Det handler altid om at etablere et startsted. Som regel når du vil starte din omlægning af dit liv, er din vægt nogenlunde stabil, dvs. din skjoldbruskkirtel gør sit arbejde. Det er altså dit startsted.

  1. Udregn dine kalorier henover et par dage
  2. Forøg fødevarekvaliteten (øko, friland)
  3. Erstat slik med eks. frugt

Hvor meget skal du så bringe dig i kalorie minus.

Det afhænger af dit startsted. Dvs. er du 25 kg overvægtig eller måske bare 10.

Jeg vil anbefale at gå meget konservativt frem. Hvis du er meget overvægtig, kan du være lidt mere aggressiv, og er det kun 10 kg, så måske kun i kalorieminus 1-2 dage pr. uge, med 200-400kcal.

Mvh Søren