woman-breaking-diet-rules

Her er hvorfor…

Jo, kalorier har selvfølgelig en betydning for vægt- og fedttab, men inden du begynder på at sætte dig selv på endnu en lav-kaloriediæt er der et vigtigt skridt du bør tage; du er nødt til at normalisere din forbrænding og få styr på dine hormoner.

Vi oplever med stort set alle vores klienter, når de begynder hos os, at de har smadret deres forbrænding ved at spise for lidt mad og træne for meget over en længere periode.

Problemet med de fleste diæter er, at uanset om det er 5/2 kuren, Vægtvogterne, Dukan eller en anden populærdiæt, så er det underliggende budskab altid; spis mindre. Det kan i sig selv også være udmærket, udfordringen er blot, at hvis du ikke har styr på dine hormoner kan du meget vel få gode resultater på kort sigt – men risikere at ødelægge dine resultater på længere sigt.

For lidt mad = overspisning

Hormonet grehlin øger din appetit, og udskillelsen af dette hormon stiger under faste eller perioder med mindre mad. Vores erfaring er, at du gennem for lidt mad eller for få kalorier over for lang tid, vil bukke under for presset og ende med at overspise i mindre hensigtsmæssig mad eller fødevarer, eksempelvis pizza, slik osv. Læs mere om hormoner her.

For meget træning = overspisning

Hvis du i forvejen spiser for lidt, så vil træning oveni dette med al sandsynlighed resultere i, at dine cravings stiger endnu mere. Tænk på at du ‘oparbejder en appetit’ – for det er præcis, hvad der sker. Dette medfører en yderligere manifestering af ovennævnte mønster med henblik på overspisning.

Så hvad er en alternativ vej ?

Det bedste du kan gøre, er at starte med at normalisere din forbrænding og dine hormoner.

Hvordan kan du gøre det på egen hånd ?

Ved at beregne dit daglige kalorieindtag ud fra hvad du spiser I dag, ved at indtaste dine måltider i en måltidsberegner over et par dage.

Spis derefter nøjagtig de samme kalorier, men fra “rigtige fødevarer”:

  • Forøg fødevarekvaliteten (øko, friland)
  • Byt slik ud med frugt
  • Spis flere grøntsager
  • Skift sodavand ud med vand

Hvornår er jeg så på rette vej ?

Dine hormoner vil være normaliserede, når du oplever en normal sult/mæthedsfornemmelse, når dit energiniveau generelt er højt og dine cravings er forsvundet.

Hvad så bagefter ?

Vores bud vil være, at du allerede er begyndt at tabe dig, så hvorfor ændre planen?

Hvad med træning ?

Hvis du træner på egen hånd, så vil vi anbefale intervaltræning eller styrketræning.

Hvis du ikke er parat til at klare dette på egen hånd, så overvej vores biosignaturforløb. Klik her for at læse mere.

// Randløv & Boesen