scale_caloric_balance

Kalorier er super vigtige, hvis du ønsker at forandre din krop.

Med dette mener vi ikke, at du bare skal skrue dem ned / spise mindre.

Afhængig af din målsætning, kan det være relevant at sætte kalorier:
– Op
– Ned
– et mix af disse 2 (kalorie cirkulering)

Kalorie cirkulering kan bruges til både, vægttab, fedttab samt muskelopbygning.

Her er hvordan et mix af op og ned = kalorie cirkulering, kan fungere…

I stedet for at se dine kalorier, som et udtryk for dit daglige madindtag, så se brug dem i stedet som et ugentligt eller månedligt indtag.

Lad mig forklare……..

Eks. 1
Du spiser 2000 kcal om dagen = 14000 kcal pr. uge

Eks. 2 = kalorie cirkulering
Du spiser 14000 kcal om ugen, 2 dage på 1000 kcal, 3 dage på 3000, 2 dage på 1500

Der er intet forkert i at holde fast i modellen med samme kalorieindtag hver dag. Vi oplever dog mange fordele ved at anvende eks. 2.

Her er 3 gode grunde til at cirkulere din kalorier….

1. Øg dit stofskifte.
Især for kvinder virker kalorie cirkulering effektivt. Mange kvinder har igennem årene været på et utal af diæter, samt haft en generel tendens til at sætte kalorier ned. Dette har i mange tilfælde en ødelæggende effekt på stofskiftet, som dermed bliver “langsommere”. Disse daglige skift i kalorier, vil efter vores erfaring normalisere stofskiftet henover tid.

2. Mere motivation.
Det er sjovere og holder dermed motivationen højt. Der er ingen af os, der synes det er sjovt at spise det samme hver dag.

3. Få mere ud af din træning.
De dage hvor du spiser mange kalorier, kan du lægge på dine hårde træningsdage, og dermed hjælpe med restitutionen. Dage uden træning eller med moderat intensitet, kan du lægge dine medium eller lav kalorie dage.
Før du går i gang med kalorie cirkulering, er du dog nødt til at skabe et startsted. Dvs. du må etablere, hvor mange kalorier du indtager i øjeblikket + om det kalorieindtag understøtter din målsætning.

Her er hvordan, hvis vægttab er målet:

  1. Mål din vægt mandag morgen
  2. Track dine kalorier hele ugen
  3. Hop på vægten igen mandag morgen

– Er vægten den samme, så begynd at cirkulere kalorierne på daglig basis.

– Er vægten steget, sæt kalorier ned med 1000 på ugeplan, og begynd at cirkulere kalorier.

– Er vægten faldet, kan du begynde at cirkulere kalorier.